Munkahelyi ingázás zölden, avagy praktikus közlekedési eszköz-e az elektromos kerékpár?

womagic_zenergetika_kurucz_balázs

Mivel a megújuló energiával kapcsolatos munkám miatt gyakran van teendő városi irodánkban, ezért ez év tavaszán úgy döntöttem, a mindennapi közlekedésemmel is teszek egy lépést a környezetbarátabbá válás útján. Az otthonunktól az irodánkig mért 20 km-es távolságra például egy sok-sok használati kedvezményt magában hordozó elektromos autó rendkívül kényelmesnek és vonzónak tűnő gondolatkísérlet volt, azonban rögtön sokmillió forintnyi érvem volt e remek ötlet ellenében.

Bringázni családilag nagyon szeretünk a szabadidőnkben, de őszintén szólva nem szívesen vállalkoztam volna a lezserebb, de azért formális ruházatban nap, mint nap ekkora távolság leküzdésére (kétszer), legfőképpen azért, mert nincs az irodánkban zuhanyzási és átöltözési lehetőség. Szerencsére viszont léteznek ma már olyan, tisztának tekinthető közlekedési eszközök is, amik – bizonyos korlátok és feltételek mellett – kézenfekvő és anyagilag elérhető alternatívái lehetnek a városi autózásnak és a tömegközlekedésnek is a helyhez kötött munkát végző, zöldülni kívánók számára úgy, hogy ehhez nagyon ki sem kell lépnünk a komfortzónánkból. Az elektromos kerékpározás is ilyen reális lehetőséggé nőtte ki magát az elmúlt években. Ezekben a bringákban az izomerőnket egy akkumulátor és egy kicsi, de erős elektromotor egészíti ki, így téve nagyon könnyűvé az egyszemélyes helyváltoztatást.

A jelenlegi, kiforrottnak számító modellek egy töltéssel kb. 50-100 km megtételére tesznek bennünket képessé, még akkor is, ha csendes téli estéinken amúgy nem a következő szezon Balatonkerüléseit szoktuk tervezgetni.

Nos, én úgy döntöttem, kipróbálom, hogy a fenti ígéretek a gyakorlatban is működnek-e, azaz tényleg lehet-e ilyen módon legalább részben helyettesíteni az autós közlekedést a mindennapjaimban. Az elmúlt hónapok aktív használata alapján úgy látom, van számos előnye és korláta is az e-bike használatának. Az alábbiakban összefoglaltam, melyek is ezek:

Előnyök

  1. A városi autózásnál tisztább és sokszor gyorsabb(!) közlekedési alternatíva az e-bringa. Zéró emisszióval elhaladni a dugóban araszoló autók mellett hajlamosítja a kerékpárost arra, hogy igazolást találjon döntése helyességére.
  2. Az útidődet nyeregben töltve sokat tehetsz az egészségedért. Még akkor is, ha helyenként kipufogógázt is szagolsz. A tested és a szíved hosszabb távon meg fogja köszönni ezt a törődést. Frissebben és kissé színesebben telnek az esetenként unalmas munkanapjaid, ha mozgással kezded el és zárod le azokat! A sima bringázásra is igaz előnyök mellett az elektromos bringa egy további óriási kedvező tulajdonsága, hogy nem igényel nagy erőfeszítést és állóképességet a használata még emelkedőn sem, így biztosan nem izzadsz meg, míg eléred a célodat.
  3. Olcsóbb, mint az autózás. Méghozzá jelentősen, és akkor is, ha a járművek szerviz költségeit is szerepeltetjük az egyenlegben. Ha pedig olyan szerencsés vagy, hogy az irodában tudod tölteni a bringa akkuját, a helyzet még kedvezőbb lesz – de azért hozzáteszem, hogy a munkáltatódat sem az a töltésenkénti 30-40 Ft-nyi áramfelhasználás fogja anyagilag bedönteni.

Korlátok

  1. Szinglik előnyben. Lehetetlen egy bringával családtagjainkat intézményeikbe be-, majd onnan délután hazajuttatni (kivéve persze, ha nekik is veszünk sajátot). Legfeljebb egy kisgyermekünk lehet az útitársunk, pl. oviba menet, de ő nagyon élvezni fogja a közös utakat.
  2. Az eső és a hideg idő nem annyira a barátunk a nyeregben, különösen talpig hivatali outfitben. Emiatt az e-bringa szezonunk az év 4-5 hónapjának esőmentes napjaira korlátozódik.
  3. Az elektromos bringánk viszonylag nagy értéket képvisel, ezért jobb, ha láncokkal-lakatokkal felszerelkezve, biztonságos helyen parkolunk vele.
  4. A kerékpárutak állapota a magyarországi városokban enyhén szólva is vegyes. Akkor lehet jó ötlet egy e-bringa, ha van a mozgási útvonaladon kiépített kerékpárút, és/vagy van kellő bringás közlekedési rutinod. Tudod kell azt is, hogy bringán ülve kiszolgáltatottabb vagy az autósok figyelmetlenségével szemben, ezért a defenzív közlekedés alapvető fontosságú!
  5. Nehéz a napi telefonálni valókat bringahátról intézni, a zenehallgatás pedig egyenesen tilos a közlekedésben való részvételkor! Így tehát marad a saját gondolataidba való merülés, vagy akár az aznapi teendők útközbeni átgondolása, ami összességében persze tekinthető előnynek is.
  6. Városi terepen könnyű defektet kapni, ezt sajnos pedig bele kell számolni a bringás közlekedésbe. Viszont egy pár defekttűrő gumikülsővel jelentősen csökkenthető az ilyen kellemetlen helyzetek száma.

Habár a hátrányok száma számszakilag kissé több az előnyöknél, de a környezeti, egészségi és költség szempontokat figyelembe véve számomra összességében kedvezőek az elektromos kerékpározás első tapasztalatai, így szívesen ajánlom a kipróbálását azoknak, akik éreznek hozzá kedvet és bátorságot, és persze be tudják illeszteni azt az életmódjukba.

Következő cikkemben az e-bringázás beruházási és rezsi költségeiről írok majd.

Szöveg: Kurucz Balázs – Zenergetikus, energetikai mérnök és auditor