A fiatalok új élményformákat keresnek: a barátság kulcsa a közös, maradandó élmény

A fiatalok körében egyre fontosabbá válik, hogy ne csak találkozzanak egymással, hanem valódi, közös történeteket éljenek át kreatív, emlékezetes és személyes élményeken keresztül – hívja fel a figyelmet a július 30-i barátság világnapja alkalmából az IKONO immerzív kiállítótér.

Van barátod?

A magyarok többsége viszonylag ritkán tart személyes kapcsolatot a legközelebbi barátaival: 37% ritkábban, mint havonta találkozik velük és további 11% is havonta maximum egyszer, míg a napi szintű kapcsolattartást a válaszadók mindössze 6%-a jelölte meg*. Pedig a személyes találkozások, a közösen átélt élmények fűzik még erősebbé, mélyebbé ezeket a kapcsolatokat, melyek a mentális, pszichés jóllétünket erősítik. Ugyanakkor nem a mennyiségen, hanem a minőségen van a hangsúly.

Élményekből lesz a történet, a történetekből lesz a barátság

Nem a tárgyak, hanem az együtt átélt pillanatok azok, amelyek hosszú távon is értéket hordoznak, és amelyekről évekkel később is beszélgetünk. Hazai és nemzetközi kutatások egyaránt megerősítik, hogy a Z generáció tagjai tisztában vannak ezzel, és számukra ma már az élmény jelenti a legértékesebb ajándékot. Nem elégszenek meg a rutinszerű szórakozással sem, hanem olyan programokat keresnek, ami feltölti őket: legyen az egy közös főzés, egy városi kalandtúra, egy tematikus kiállítás vagy egy közösen meghódított hegycsúcs.

„A közös élmények nemcsak szórakoztatóak, hanem mély, emberi kapcsolatokat is építenek. Egy barátság tartóssága sokszor azon múlik, hogy mennyi őszinte, közösen átélt pillanat áll mögötte” – mondja a barátság világnapja kapcsán Fernando Pastor, az IKONO társalapítója és vezérigazgatója. 

Az élmény, ami összeköt

Az immerzív, fizikai és egyedi élmények különösen erős hatással vannak az emberi kapcsolatokra. Ezekben az élményekben nemcsak jelen kell lenni, hanem reakciókkal, kreativitással, figyelemmel kapcsolódni a másikhoz. Egy felfedező szobában, egy immerzív kiállítótérben vagy egy szokatlan kihívásban a résztvevők sokkal mélyebb oldalukról ismerik meg egymást. Az ilyen közös tapasztalatok során erősödik az együttműködés, a bizalom és az empátia, amelyek egy barátság valódi pillérei.

Művészetből közösség

Az IKONO olyan programokat kínál, ahol a látogatók nemcsak nézők, hanem aktív résztvevők és alkotók is lehetnek egyben. Idén nyáron az IKONO egy különleges művészeti installációval is készült: egy közösségi falfestményhez minden látogató saját alkotásával járulhat hozzá. Ez nemcsak kreatív lehetőség, hanem valódi szimbóluma is az összekapcsolódásnak, a közösen létrehozott értékeknek, amelyek erősítik a csoporthoz tartozás élményét és a barátságot. „Minden nevetés, közösen megoldott feladat, együtt felfedezett szoba vagy megalkotott rajz nemcsak emlékként marad meg, hanem a barátságok egy-egy fontos építőköve” – teszi hozzá Fernando Pastor.

*A kutatást az Opinio Institute készítette 2024 június-júliusában három különböző adatfelvétel segítségével, 1000-1000 fős mintán. Az eredmények reprezentatívak az ország 16-59 éves lakosságára nem, korcsoport, iskolai végzettség, településtípus és magyarországi régió tekintetében.
A barátság világnapja – július 30.
Paraguayban, 1958 júliusában, egy baráti társaság ötlötte ki, hogy legyen a barátságnak nemzetközi napja, azonban világnappá csak 2011-ben nyilvánította az ENSZ. A világnap célja, hogy felhívja a figyelmet a barátság erejére a közösségek, kultúrák és nemzetek közötti kapcsolatokban.
Az IKONO-ról
Az IKONO egy immerzív élményeket kínáló márka, amely az emberek kreativitását szabadítja fel olyan terek segítségével, amelyekben az alkotás, a játék és a váratlan élmények keverednek. Az alapítók, Fernando Pastor és David Troya víziója 2019-ben indult útjára, mára pedig az IKONO hét jelentős európai városban van jelen: Madridban, Rómában, Barcelonában, Budapesten, Bécsben, Koppenhágában és Berlinben, és gyorsan bővül. Az IKONO olyan kiállítótér, amely az embereket helyezi az élmény középpontjába, és friss és játékos szemléletével újradefiniálja az immerzív élmény fogalmát.
További információ a www.ikono.global oldalon található vagy a social media felületeken: Instagram és TikTok.
Womagic

A womagic azoknak a 40 feletti nőknek szól, akik szeretik és élvezik az életet. Mi is ilyenek vagyunk. Egy közületek. Jó, hogy itt vagytok.