A királynő mattot ad – A Vezércsel stílustitkai

A Netfix minisorozata, a Vezércsel (Queen’s Gambit) tarolt a nézettségi listán, de vajon mi lehet a siker titka?

A Vezércsel azért zseniális alkotás, mert egyszerre több szálon is hat az érzékeinkre. Miközben a főhősnő, Beth Harmon sakk királynővé emelkedik egy férfiak uralta világban, egyszersmind a szemünk előtt válik szürke ruhákban járó árvából stíluskirálynővé.

Kép: Beth Harmon, mint „világos királynő”. Forrás: goldenglobes.com

A stáb nem bízta a sikert a véletlenre. A sakkjátszmákat profi sakkozók (Garry Kasparov és Bruce Pandolfini) tervezték meg és tanították be a szereplőknek.

A nézőnek nem kell feltétlenül megértenie, mi történik a sakktáblán, Pandolfini célja az volt, hogy a szereplők készség szinten kezeljék a bábukat, sőt még külön kidolgozott számukra egy rájuk jellemző egyedi stílust is, ahogy a bábukhoz nyúlnak. A francia kosztümtervező, Gabriele Binder pedig a 60’-as évek stílusát idézte meg elképesztő precizitással és stílusérzékkel, tele film- és divattörténeti idézetekkel és a történet szálát erősítő utalásokkal. Ilyen szimbolikus jelenet, amikor egy ruhával jelzi, ahogy Beth saját kezébe veszi a sorsát.

Kép: Beth önmagára talál – Az első ruha amit önállóan választ magának. Forrás: vogue.com, popsugar.com

Hagy fűzzek ide egy személyes történetet. Még huszonévesen dolgoztam M. Tóth Géza egyik animációs projektjében, mint storyboard író-rajzoló, nem sokkal azután, hogy az általa rendezett Maestro-t, Oscarra jelölték. Géza elmesélte, hogy

egy történet sikere azon múlik, hogy felidéz-e benned valamit, ami ismerős, amihez kapcsolódni tudsz. Azt gondolom, végsősoron a Vezércsel sikere is ez.

Divattörténeti idézetek

A Beth Harmont játszó Anya Taylor-Joy például a fiatal Audrey Hepburn-t idézi, gyereklányos alkatával és szexepiles arcvonásaival. Ezt a párhuzamot Gabriele Binder tovább erősíti Beth ruháival.

Képek: Anya Taylor-Joy és Audrey Hepburn párhuzama Forrás: popsugar.com

A kultikus fehér kabát, ami a divattörténet folyamán többször megjelent.

Képek: Vezércsel fináléja, az Amerikai fogócskában Hubert de Givenchy által tervezett kabátok 1963, Vogue – Pierre Cardin kabátterve szintén a 60-as évekből Forrás: goldenglobes.com, pinterest.com, thevintagepatternshop.com

Beth a cselekmény során többször visel a 50-es, 60-as évek híres, geometrikus kollekciói alapján tervezett ruhákat. Ez a geometrikus vonal stílusában erősíti a sakk tematikát és klasszikussá teszi Beth megjelenését.

Képek: Pierre Cardin – Future Fashion 50-es évek, Yves Saint Laurent – Mondrian kollekció 1966 Forrás: goldenglobes.com, pinterest.com, thevintagepatternshop.com

Ez a fekete, homokórát idéző ruha a személyes kedvencem, ami szintén egy Cardin – Future Fashion idézet, szexisebb kiadásban.

Képek: Beth a sakkversenyen, Pierre Cardin – Future Fashion 50-es évek Forrás: vulture.com, debulvar.com

Sakktábla minta

Beth ruhái között vannak konkrétan sakktáblát idéző szettek is, jellemzően akkor viseli ezeket, amikor élete a sakkversenyek körül forog.

Forrás: goldenglobes.com, popsugar.com, people.com

Kiszolgáltatottság és függőség

A sakkversenyek mellett meghatározó szál a filmben Beth árvasága és függősége, amely végigkíséri és beárnyékolja életét. Az árvaházban szokik rá a nyugtatóra, amit a gyerekeknek naponta adnak, zöld kapszula formájában. Beth ennek segítségével éjszakánként gondolatban sakkozik, a sakktáblát a plafonra hallucinálva. Binder, ezért több esetben is zöld ruhát tervezett a főhősnek.

Forrás: insider.com, nytimes.com, chess24.com, buzzfeed.com

A szépségideál

Úgy gondolom egy igazán jó filmsorozat alapja mindenképpen a briliáns forgatókönyv és a jól megírt párbeszédek. Ugyanakkor tagadhatatlan a Beth Harmont játszó Anya Taylor-Joy szerepe a sikerben, aki amellett, hogy tehetséges színésznő, egyszerre idéz ikonikus színésznőket, modelleket és felel meg korunk beauty filterekkel torzított szépség ideáljának.

Forrás: vogue.com, people.com, apps.apple.com, thesun.co.uk, netfix.com

Összességében a Vezércsel egy lebilincselő, tartalmas alkotás. Mindemellett a megvalósítás részletekbe menően profi. A 60-as évek divatidézetei olyan bravúrosak, hogy nem lehetett mellettük szó nélkül elmenni, ugyanakkor Polgár Judit, az Anya Taylor-Joy-jal készült videobeszélgetése során elmondta, hogy nagyon élvezte a sakkpartikat és a színésznő gesztusait, ahogy megformálta a sakkozó zsenit. Azt hiszem, erre mondják sakk-matt.

Szöveg: Szemán-Fülöp Edina, stílustanácsadó, design manager – http://empatikstilus.hu
Még nincs hozzászólás

Hozzászólások lezárva