LinkedIn, mint a szakmai kapcsolatépítés fóruma

“Magyarország államformája a rántotthús… A hivatalos nyelv a helytelen magyar… Hivatalos fizetőeszköz a forint, meg a haver.” Írta ezt Nagy-bandó András valamikor a 80-as évek közepén.

Vannak klasszikusok, mint a rock’n roll, melyek nem mennek ki a divatból, vagy azt is mondhatjuk, hogy örökérvényűek. Most ezen állítás haverre vonatkozó részét véve és az álláskeresésre használva a következőt állapíthatjuk meg:

egy felmérés szerint minden harmadik állást ismerősökön keresztül töltenek be.

Most nem az uram-bátyám rendszer alapján elnyert pozíciókra gondolok, hanem azokra, amelyeket első körben a cég belső ajánlási rendszerén hirdetnek meg. Így jártam 8 évvel ezelőtt, amikor is egy 600 főt foglalkoztató nemzetközi szolgáltató központban (SSC) dolgozó barátom, aki tudta, hogy állást keresek – és azt is, hogy milyen cégnél, milyen pozíciót tudnék elképzelni a következő munkahelyemnek – hívott, hogy lehet hozzájuk jelentkezni keresés-kiválasztással foglalkozó HR-es pozícióra. Ezt az információt a vállalatának HR osztálya első körben a belső levelezési rendszeren keresztül küldte az ott dolgozóknak, a többi aktuálisan nyitott pozíció mellett, és kértek ajánlást a kollégáktól, hátha valakinek van olyan ismerőse, barátja, akit érdekelhet valamelyik állás.

Hogy ez hogy jön a Linkedinhez? Mert ez egy kiváló felület a kapcsolatépítéshez. Egy nemzetközi networking szervezet vezetője azt mondta: széleskörű kapcsolati hálója mindenkinek van – az általános iskolai osztálytársaktól a legutolsó munkahelyen dolgozó kollégákig, a szomszéd nénitől a rokonokig -, de a kapcsolati tőke ennél mindenkinél kisebb. Hogy mennyivel, az rajtad múlik, hiszen a kapcsolati tőkén a kapcsolati háló azon részét értjük, amelyikkel valamilyen rendszerességgel tartod a kapcsolatot, tudod kihez, milyen kér(d)éssel fordulhatsz.

A LinkedIn az az oldal, ahol ezt tudatosan tudod építeni, felvéve a kapcsolatot ismerősökkel, volt osztály- és évfolyam társakkal, kollégákkal. Hiszen itt mindenkinél látható, hogy hol, milyen pozícióban dolgozik,

így ha egy céghez kapcsolatot keresel, akkor csak be kell írnod a keresőbe a nevét, a Linkedin pedig már meg is mutatja, hogy melyik ismerősöd, vagy melyik ismerősöd ismerőse dolgozik ott, ahova pályáznál. Így már nem ismeretlenül kell pályázatot küldened pl. a hr@cegnev.hu e-mail címre, hanem úgynevezett belső ajánlással kerül be az anyagod a kiválasztással foglalkozó HR-eshez. Eredmény: nagyobb százalékkal kerülsz be egy személyes interjúra, és kezdésnek egy magasabb bizalmi szinttel tudod indítani a beszélgetést.

És miért érdemes minél több kapcsolatot szerezni a LinkedInen? Egyszerű: a nagy számok törvénye miatt.

Mert ha neked van 200 kapcsolatod, és az ismerőseidnek is van 200 kapcsolata, akkor rajtuk keresztül 40.000 emberhez tudsz eljutni. Ha ennek a “tömegnek” csak a 0,1%-a tud segíteni az álláskeresésedben, az 40 ember. Ha ugyanezt 300 ismerőssel számolod ki, akkor az már 90 fő, 3 teljes osztálynyi kapcsolat olyan cégekhez, ahol szívesen pályáznál meg egy nyitott pozíciót. Nem beszélve arról, hogy a HR tanácsadók és fejvadászok előszeretettel keresnek jelölteket ezen a fórumon, ahonnan már nem egy ismerősömet vadászták le. Volt, akit Londonból…

Persze, ehhez egy jól kitöltött LinkedIn profilra is szükséged lesz. Hogyan is érdemes ezt csinálni, arról legközelebb erről fogok írni.

Szöveg: Szemán Zoltán – karrier coach, tanácsadó – www.karrier-coach.hu
Nyitókép: pixabay
Még nincs hozzászólás

Hozzászólások lezárva