Okos és tudatos döntésekkel válhat fenntarthatóvá a vásárlás a Black Friday alkalmával

Ha tényleg fontos számunkra a bolygó jövője, egy kis tudatossággal a Black Friday és a Cyber Monday kedvezményeit is ki tudjuk használni úgy, hogy közben a fenntarthatóságot is szem előtt tartjuk. A körforgásos gazdaság szerinti működést előnyben részesítő tudatos fogyasztóként a választott termék környezeti lábnyomára ugyanúgy érdemes odafigyelnünk, mint annak etikai értékeire.

Mit tehet a tudatos fogyasztó, ha szeretné ugyan kihasználni az akciók előnyeit, viszont a Black Friday-hez és a Cyber Monday-hez kapcsolódó pazarlási hullámhoz nem akar hozzájárulni? Tervez, mérlegel és mindenekelőtt okosan dönt, hiszen ezzel egyszerre tesz eleget a fenntarthatóság kívánalmainak, és bánik kíméletesen a saját pénztárcájával. Emellett az sem elhanyagolható, hogy az árucserehullám lassan legalább akkora volumenű logisztikai feladattá válik, mint az ünnepeket megelőző bevásárlási ciklus – de ez még mindig jobb, mint, ha pár hét után a szemétben végeznék a megvásárolt árucikkek.

Az értékálló minőség sosem megy ki a divatból

Hogyan lehet elkerülni ennek automatikus velejáróját, a hulladékképződést és a pazarlást? Például az energiafogyasztásukat minimalizáló eszközök választásával. A Nespresso kávégépeit kifejezetten úgy tervezték, hogy mind az áramfelvétel, mind a vízfogyasztás szempontjából energiatakarékosak legyenek, hozzájárulva ezzel a vállalat nettó zéróemissziós célkitűzéseinek megvalósításához.  Az úgynevezett precíziós (kapszulás) rendszer azonban ennél is többet tud: az energián és a vízen kívül kávéból is éppen annyit használ, amennyi egy csésze kávé elkészítéséhez feltétlenül szükséges, így elkerülve a pazarlást. A Nespresso a vállalati működésének minden területén szem előtt tartja a fenntarthatósági szempontokat, a termékei gyártása és a forgalmazása során keletkező üvegházhatású gázok kibocsátását nem csak számszerűsíti, hanem módszeresen csökkenti is.

„A Nespresso 1986-os megalapítása óta törekszik arra, hogy működésével pozitív hatással legyen a világra. A vállalat üzleti tevékenysége már 2017 óta karbonsemleges, 2022 óta pedig ez minden csésze Nespresso kávéra is érvényes. A Quantis által készített életciklus-elemzés arra a következtetésre jutott, hogy a Nespresso rendszer karbonlábnyoma 24 százalékkal kisebb, mint a szemeskávéval működő őrlős kávégépeké, egy csésze Nespresso kávénak pedig hasonló karbonlábnyoma van, mint a csepegtetős, a kotyogós és a filterkávénak” – mondta Rezsdovics Kata, a Nespresso magyarországi marketingvezetője.

Újrahasznosítható alapanyagok és ökotudatos tervezés

A körforgásos szemlélet jegyében a Nespresso minden használt és hozzá visszajuttatott Nespresso kávékapszulát újrahasznosít. Rendkívüli eredmény, hogy a globális 32 százalékos visszagyűjtési aránnyal szemben a hazai kávéfogyasztók a használt Nespresso kapszulák több mint 50 százalékát visszajuttatják a Nespresso-nak, ezáltal is sokat téve a környezet védelméért.  A kapszulák újrahasznosítása során az alumíniumot és a kávézaccot szétválasztják, és külön-külön kerülnek feldolgozásra. Az alumíniumból különböző használati tárgyak készülhetnek – például konzervdoboz, alkatrészek stb. A körforgás egy kiváló példája, hogy a Magyarországon visszagyűjtött kapszulákból származó kávézacc egy részéből a Nespresso egy speciális termőközeget fejlesztett, amelyet a Pannonhalmi Főapátság levendulamezőin talajjavításra használnak. A kávézacc többi részét Debrecen környékén komposztálás során hasznosítják, így a teljes körforgásos láncolat lokális keretek között marad.

Emellett a Nespresso kávégépekben és kávékapszulákban egyre több újrahasznosított és újrahasznosítható anyag jelenik meg az ökotudatos tervezésnek köszönhetően; az otthoni használatra szánt kapszulák már 80 százalékban újrahasznosított alumíniumból készülnek, így a gyártásuk 95 százalékkal kevesebb energiát igényel, mint ha szűz alumíniumból készülnének.

Az sem mindegy, milyen kávé van a kapszulában

A Nespresso 2003-ban elindította AAA Fenntartható Minőség™ egyedi kávébeszerzési programját, melyben mára több mint 150 000 termelővel dolgozik együtt hosszú távú partnerkapcsolatban azért, hogy fenntarthatósággal kapcsolatos gyakorlatokat vezessenek be a kávéfarmokon és a környező területeken egyaránt. A Rainforest Alliance nonprofit szervezettel közösen indított program segít abban, hogy a betakarítás minőségét és a hozamot javítsák, folyamatosan biztosítsák a fenntartható forrásból származó magas minőségű kávékínálatot, valamint segítsék a termelők és közösségük megélhetését. A Nespresso kávéinak 93 százalékát az AAA Programon keresztül szerzi be.

Ajándékba csomagolt környezettudatosság

A Black Friday és Cyber Monday alkalmával ránk zúduló akcióáradat közepette nem egyszerű racionális döntést hozni. Nem is meglepő, hogy sokan az impulzusvásárlás hibájába esnek, és felesleges kiadásokkal terhelik költségvetésüket. Ennek elkerülése érdekében érdemes előzetesen felmérni a szükségleteinket, és utánajárni, hogyan válasszunk okosan – hiszen nem csak az ár lehet döntő szempont. Az energiatudatos választások mellett a fenntarthatósági és etikai szempontokat is érdemes mérlegre helyezni, figyelve ezzel választásunk környezetünkre gyakorolt hatására is.

Womagic

A womagic azoknak a 40 feletti nőknek szól, akik szeretik és élvezik az életet. Mi is ilyenek vagyunk. Egy közületek. Jó, hogy itt vagytok.