Miért is vállalkoznál? Miért most?

Egy vállalkozás elindításának több oka is lehet – kezdtem legutóbbi cikkemet, amiben a célról, mint elérendő eredményről írtam, és ígértem, hogy most a cél, mint ok, mint a belső motiváció lesz a téma, hogy miért is kezdesz bele a vállalkozásodba.

Ezzel a kérdéssel én is nemrég találkoztam, amikor is egy ismerősöm elküldte nekem Simon Sinek egy TED videóját – a cikk alján megtalálod -, ami a „Kezd a miérttel! – az inspiráló vezetés titka” című könyvének összefoglalója.

Hogy miért is fontos, hogy egy egyéni vállalkozás beindítása előtt inspiráló vezetésről olvass? Mert minden az alapnál kezdődik!

Simon Sinek elkezdett azon gondolkodni, hogy mivel magyarázható az, hogy vannak személyek, vállalkozások, cégek, akik képesek elérni olyan eredményeket, amelyek tökéletesen ellentmondanak minden feltételezésnek? Az egyik, akit ezzel kapcsolatban megvizsgált, az az Apple, de hogy ne egy kezdő vállalkozónak távoli, nagyvállalati példát hozzak, nézzünk egy testvérpárt, akinek találmánya történelmi jelentőségű volt.

A XX. század elején többen is azon dolgoztak, hogy kifejlesszék az első repülőgépet. Egy S.P. Langley nevű úriember 50.000 dollárt kapott a hadügyminisztériumtól fejlesztéseire, így anyagilag meg volt a szükséges háttér. A Harvardon dolgozott és remek kapcsolatai voltak ahhoz, hogy a kor legjobb szakembereit alkalmazza, akik csak pénzért kaphatóak voltak. Mindehhez nagy média nyilvánosságot is kapott, hiszen a New York Times mindenhova követte. Mindenki neki drukkolt.

De akkor miért nem hallottunk S.P. Langleyról?

Néhány száz mérfölddel odébb Daytonban, Ohioban Orville és Wilbur Wrightnak nem volt semmije, amit a sikerhez elengedhetetlennek tartunk. Nem volt pénzük. Azt a pénzt fektették az álmukba, amit a kerékpárüzletük termelt. A fivérek csapatában senkinek nem volt felsőfokú végzettsége, még magának a két fivérnek sem. És a New York Times kísérete is elmaradt. A különbség az volt, hogy a Wright fivéreket egy ok, egy cél, egy álom és a hitük vezette. Hittek abban, hogy ha sikerül összehozniuk a repülőgépet, az meg fogja változtatni a világot. S.P. Langley más volt. Őt a hírnév és gazdagság vezette. A következmény? Nézd meg mi történt! Akik hittek a Wright fivérek álmában, mindent beleadtak, szívvel-lélekkel velük voltak. Langley-ék csak a pénzért dolgoztak. De 1903. december 17-én a Wright fivérek megcsinálták. Senki nem volt ott, hogy részese legyen. Az újságok csak napok múlva adtak róla hírt. Az is azt bizonyítja, hogy Langley motivációja nem szívből jött, hogy aznap amikor a Wright fivérek először repültek, ő visszavonult. Mondhatta volna azt is: „Ez egy hihetetlen eredmény fiúk, megyek, és segítek tovább fejleszteni, amit összehoztatok.” De nem ezt tette. Nem ő lett az első, nem lett gazdag és híres, így visszavonult.

Simon Sinek dekódolta ennek az okát, amit Aranykörnek nevezett el. Ennek az ábrája rávilágít arra, miért van az, hogy néhány szervezetnek és néhány vezetőnek meg van az a képessége, hogy inspiráljanak, míg másoknak nincs.

Minden ember, minden szervezet a földön 100%-ban tudja, mit csinál. Néhányan tudják, hogyan csinálják. De csak nagyon kevés ember és szervezet tudja, hogy miért csinálja azt, amit csinál. És a „Miért?”-en itt nem a profitot kell érteni! Az egy következmény, egy eredmény.

A „Miért?”-et úgy kell érteni, hogy mi a célod? Mi az ok? Miben hiszel? Mi célt szolgál egyáltalán a céged? Miért kelsz fel reggelente az ágyból? Miért kellene törődnie Veled bárkinek?

Az emberek többségének gondolkodása, a cselekedeteik, kommunikációjuk, mind-mind kívülről befelé építkezik. A legegyértelműbbtől haladunk a legmegfoghatatlanabbig. De az ihletett vezetők és az ihletett szervezetek függetlenül a méretüktől, hogy mely iparágban dolgoznak, mindannyian belülről kifelé gondolkodnak, cselekednek és kommunikálnak. És ez az, amin egy vállalkozás kezdete előtt el kell gondolkodnod, hiszen az emberek nem azt veszik meg amit csinálsz, hanem azt, amiért csinálod.

Ezért a cél nem az, hogy mindenkivel üzletet köss, akinek szüksége lehet a termékedre, hanem az, hogy azokkal köss üzletet, akik abban hisznek, amiben te is hiszel.

Nekem karrier-coachként a mottóm: „A hivatásom, hogy megtaláld a hivatásod.” A tied mi (lesz)?

Ajánlom figyelmedbe Simon Sinek videóját:

Szöveg: Szemán Zoltán – karrier coach, tanácsadó (www.karrier-coach.hu)
Avatar photo
Szemán Zoltán

Karrier-coach

Szemán Zoltán 20 éves fejvadász tapasztalatát tudja megosztani az álláskereső-, vagy karrierváltó ügyfeleivel, hogy közösen megtaláljátok a számodra megfelelő pozíciót és sikeresen el is érd azt. A folyamat mellékhatásai: magasabb szintű önismeret, nagyobb önbizalom, pozitív én- és jövőkép, valamint az álláskeresési- és kiválasztási folyamat megismerése HR-es szemmel. Hogy szakmai pályafutásod ne alakuljon, hanem Te alakítsd azt.