Országjárás: 4 nap alatt 5 város – 1. rész

womagic_györ_mosonmagyarovar

Mit tesz az ember, ha a pandémia miatt bizonytalan a külföldre utazás? Elindul, hogy felfedezze szeretett kishazájának városait és látnivalóit!

Az élet úgy hozta, hogy 4 nap alatt 5 városban volt szerencsénk járni. Ebben a cikkben a Győrben és Mosonmagyaróváron tett kalandjainkat mesélem el. Az autós utazáson a legjobb barátnőmmel vettem részt, és az út minden percét imádtuk! Bár sok látnivalónak az utazás alatt már utánaolvastam, mégsem egy nagyon részletes leírást szeretnék az alábbiakban bemutatni, hanem inkább a kiváncsiságot felkelteni az egyes helyek iránt.

Győr és Mosonmagyaróvár

Országunk nyugati csücskében fekvő városainkat bevallom, nem nagyon ismertem eddig, és nem is jártam egyik helyen sem. Győrről először egy autómárka, illetve táncrajongóként a balett jutott eszembe, de Óvárról szinte semmi kézzelfogható ismeretem nem volt, pedig mint kiderült, már a római korban is lakott településként létezett! Győrbe az M1-es autópályán keresztül a felújítások és útépítési munkák ellenére 2 órán belül elértünk, és egy ebéddel kezdtük a város megismerését a Komédiás étteremben. A hely egy régi gangos lakóház udvarán található, és rögtön feltűnt, hogy mennyire kedves volt velünk a személyzet.

El is gondolkodtunk azon a koncepción, hogy Budapesten akár lakóházak gangos teraszait milyen szuper lenne megtölteni élettel egy-egy étterem/bisztró kialakításával.

womagic_györ_mosonmagyarovar

Az ebéd után jól is esett a séta a belvárosban. A Győri Balettnek is otthont adó modern Nemzeti Színház épülete mellett elhaladva értük el az igazi barokk belvárosi részt. Bár látogatásunkkor nem volt szikrázó napsütés, a tisztaság és a rendezett utcák, virágos erkélyek így is feltűntek számunkra. Ahogy az emberek kedvessége is, mosolyogtak ránk, és ha útbaigazítást kértünk, készséggel segítettek. A délutáni kávét már egy kis hangulatos cukrászda teraszán (Jam Juice&More) fogyasztattuk, ahol a pincér, amikor meghallotta, hogy laktózmentes süteményekről érdeklődünk, szólt a kollégájának, hogy ugorjon el a másik kávézójukba és onnan hozza át a desszerteket nekünk. Ezek, bár apró gesztusok, sokkal jobban megmaradtak bennem emlékként, mint egy sokadik templom vagy múzeum belső tere. Azt, hogy egy várost megkedvelünk-e turistaként, szerintem leginkább ugyannyira múlik a helyiek kedvességén és figyelmességén, mint az érdekes látnivalókon. Győr ebben kitűnőre vizsgázott, így tényleg szeretettel ajánlom a várost mindenkinek, aki még nem járt errefelé!

Természetesen a belvárosi részen is sok szépet láttunk, kiemelném a nekem tetsző TOP 5 látnivalót és érdekességeiket:

1.Bécsi kapu tér és a Karmelita templom

Győr történelmi városközpontja és hazánk egyik legszebb barokk stílusú tere. Nevét arról kapta, hogy hajdanán nyugat felől a Rába kettős hídon át a bécsi kapun keresztül tudtak érkezni az emberek a városba. A téren talán a legkiemelkedőbb látványosság a Karmelita templom, amely sárga homlokzatával kiviláglik a fehér épületek közül.  A templom alapkövét 1721-ben tették le, és 1725-ben szentelték fel. A főoltár képe Szent István királyt és Szent Imre herceget ábrázolja, amint hódolnak a Szent Szűz előtt.

2.Altabak-ház

Nevét Altabak János kanonokról kapta, aki 1620-ban több házból építette össze a házat. Napjainkban a város hivatalosan is egyik legrégebbi lakóépülete.  A térre néző díszes barokk homlokzatát a sarkokon egy-egy zárt erkély díszíti. Az épület kapuja alacsonyabb a megszokottnál, viszont annál szélesebb, ez még a XVII. századból maradt így.

3.Bencések Loyolai Szent Ignác temploma

Győr belvárosa a barokk stílus ékes példája. A Bencések Loyolai Szent Ignác temploma is egyértelműen árulkodnak e stílus jegyeiről. A Széchenyi téren álló hófehér templom 1773-ig, a Mária Terézia által kihirdetett pápai bulláig a jezsuiták kezében volt, de mivel ez a rendelkezés felosztotta a rendet, a bencések vették át az épületet. Érdekesség még, hogy a templom 44 m magas és akár 600 ember befogadására is képes!

4.Városháza

A város szimbóluma már neobarokk stílusú és a történelmi városrésztől kissé kintebb, a vasútállomáshoz közelebb található. 1896-ban a millennium évében kezdték meg az építését, és 1900 márciusától már használni is kezdték. Impozáns épületéről nem is sikerült olyan képet készítenem, amiben teljes egészében látszik. A város címere a fő torony alatti homlokzaton viszont jól kivehető. Szemből nézve a baloldalon a város patrónusa, Szent István látható pálmaággal a kezében, míg a másik oldal fenti részén a városkapu, lenti részén pedig a Rába, Rábca és a Duna folyók látszanak 3 hullámként ábrázolva.

5.Kreszta-ház

Nevét Kreszta János fűszerkereskedőről kapta, még a XVII. századból. Jelenleg a győri születésű Kovács Margit (1902-1977) híres kerámia művésznő életmű-kiállításának a helyszíneként szolgál. Hasonló kompozíciókat és alkotásokat csak Szentendrén lehet látni.

Még ugyanaznap újabb fél óra autózás után, megérkeztünk szállásunk városába, Mosonmagyaróvárra. A kb. 70.000 fős településnek legfőbb látnivalója nem meglepő módon a vár. A város nevének eredete is erre utal: a „Moson” előtag szláv nyelven mocsári várat jelent, míg a „magyaróvár” a Bécstől keletre lévő Németóvártól való megkülönböztetés miatt kapta ezt a nevét. Ma már a várat körülvevő hatalmas, szabadon bejárható parkban fiatalok összeverődve gangolnak és zenét hallgatnak, de gondoljunk bele, hogy

hajdanában ez a terület Habsburg birtokként a XVI. századtól a kereskedelem és a kézműipar egyre fontosabb helyszíne volt!

Sőt, mi mindenről tudnának még mesélni a kövek, hiszen 1605-ben Bocskai István hajdúi felgyújtották a vár egy részét, később pedig a visszavonuló törökök fosztogatták. Napjainkban leginkább az impozáns termálfürdője és szabad strandja miatt jönnek a turisták a városba, Ausztria és Szlovákia közelsége miatt most is nagyon sok német és szlovák szót hallottunk. A termálfürdő külön is látogatható, az Aqua Termál Hotel vendégeiként viszont ingyenesen használhattuk a strand szolgáltatásait, külön bejáraton közlekedve. Aznap talán a hűvösebb idő miatt, de kicsit kihalt volt a település többi része. Sebaj, legalább nem kellett kerülgetnünk az embereket egy–egy jó fotó kedvéért! 🙂 Vacsora után a szállodából kisétáltunk a Lajta partjához, ahol a szomorúfüzek olyan kecsesen hajlongtak a partokon, hogy kedvünk lett hűsölni egyet alattuk.

Néha kellenek ilyen barátnős utazások, amikor kicsit elfelejtkezünk az otthoni dolgokról és csak magunk vagyunk, elmerengünk az életen, közös terveket szövünk és próbáljuk megváltani a világot – igaz már nem 20 évesek vagyunk, de akkor is! 🙂 Szerencsénkre másnap 30 fokos napsütés lett, így egész napunkat a strandon tölthettük pihenéssel, tervezgetéssel.

Országjárásunk hamarosan folytatódik, addig is látogass vissza rendszeresen a womagic.hu oldalra!