Hogyan óvhatjuk gerincünk épségét? – Home office betegségek megelőzése

„Húzd ki magad!” „Ülj egyenesen!” „Ne legyen olyan görbe a hátad!” – Valószínűleg sokunk fülében ismerősen csengenek ezek a mondatok, főleg nagymamáink szájából. És milyen igazuk volt! Gyerekként sokan sétáltunk babzsákkal, könyvvel a fejünkön, hogy szép legyen a tartásunk. Az a legjobb, ha az egyenes gerinccel való ülés már egészen kisiskolás korban belénk ivódik. És mit tehetünk most az egészségünk érdekében, ha ülő munkát végzünk, ráadásul otthon, ahol senki nem szól ránk, hogyan ülünk…?

Később aztán, középiskolában, egyetemen még mindig ülünk, méghozzá nem keveset. Még később, sokan a munkájuk során is ülnek. Hol irodában, hol – alkalmazkodva a világban lévő változásokhoz – otthon. De ülünk a kanapén a TV előtt, a buszon, a vonaton vagy az autóban. Ha összeadjuk ezeket, bizony sok idő telik el így. Talán 10 óra, 12, vagy még ennél is több? Nem csoda hát, ha a szervezetünk fájdalommal, feszüléssel, diszkomfort érzéssel reagál, hogy valami nem stimmel.

– Az üléssel alapvetően semmi gond nincs, leszámítva két dolgot. Az egyik az, ha statikus, tehát hosszan tart. A másik pedig az, ha görnyedten ülünk, úgy, hogy a fejünk nagyon előre van esve, a derekunk pedig domborúvá válik. Ha ez a kettő kombinálódik, képzelhetjük, hosszú távon nem lesz kifizetődő. Egyes izmaink megrövidülnek, befeszülnek, míg mások túlnyúlnak, gyengülnek. Felborul az izomegyensúly, ami számtalan mozgásszervi panaszhoz vezethet. Így ezekre érdemes odafigyelni, egyrészt hogy ne üljünk görbén, másrészt pedig óránként legalább egyszer keljünk fel, mozgassuk át magunkat, sétáljunk egyet, bármit, a lényeg, hogy ne üljünk naphosszat mozdulatlanul – vallja Palotás Andrea gyógytornász-fizioterapeuta.

Fotó: Karolina Grabowska / pexels.com

Mit tehetünk egészségünk megőrzése érdekében?

A munkavégzés során használt eszközöket állítsuk be ergonómiailag megfelelő helyzetbe
– a lábak talpon a talajon, kis terpeszben
– a térdízület 90-100 fokos szöget zár be
– a combok legyenek megtámasztva, betolva rendesen a székben
– használhatunk deréktámaszt az ágyéki görbület megtartására
– a hátunk is legyen megtámasztva
– a monitor szemmagasságban legyen elhelyezve
– a billentyűzet és egér használata közben az alkar legyen megtámasztva
– ne használjunk hosszú távon laptopot.
Figyeljünk a megfelelő folyadékfogyasztásra. Rendszeresen sportoljunk, mozogjunk, túrázzunk a szabadban, sétáljunk, kocogjunk, ússzunk, legyünk aktívak. A stressz kezelés, meditáció, relaxáció sokat segít a testi- lelki egészség megőrzésében.

– A mozgásszegény életmóddal összefüggő panaszok leggyakrabban a derék, nyak, hát és a váll területén jelentkeznek. Azért, hogy ezeken a területeken ne alakuljon ki panasz, a legtöbbet mi magunk tehetünk azzal, ha kicsit egészségtudatosabban élünk, és odafigyelünk magunkra, a testünkre és a testünk visszajelzéseire. A legjobb természetesen az lenne, ha meg tudnánk előzni ezeknek a panaszoknak a kialakulását. Ha viszont már jelentkeznek, mielőbb kezeljük azokat, és menjünk el orvoshoz, gyógytornászhoz, gyógymasszőrhöz, akik segítenek abban, hogy a mozgás mielőbb fájdalommentes és könnyed legyen – tanácsolja a gyógytornász-fizioterapeuta.