Tízből négy magyar szülő szinte semmit nem mozog

Bár tízből négyen úgy érzik, hogy rendszeresen mozognak, valójában csak minden ötödik szülő sportol hetente legalább háromszor – derült ki a STADA Palánta Programjának keretében végzett reprezentatív felméréséből. A mozgás terén a példamutatás fontosságával sincs tisztában a magyar szülők jelentős része. Elvárások sincsenek a gyerekek felé, pusztán harmaduk teszi kötelezővé a gyerekének a tanórán kívüli sportolást.

Vajon mennyire aktívak a magyar szülők és mit várnak el gyermekeiktől? Ezekre a kérdésekre kereste a válaszokat a STADA a Palánta Programjának keretében végzett felmérésében.

A példamutatás szerepe a gyermekek mozgásra való nevelésében tudományosan alátámasztott. A WHO és számos nemzeti egészségfejlesztési szervezet is hangsúlyozza, hogy a szülők mozgási szokásaitól is függ, hogy a gyermekek mennyit mozognak. A magyar szülőknek valamivel több mint harmada vallja, hogy a sport terén csak a jó példa számít. Ennek a tábornak az egyik fele többek közt ezért is sportol rendszeresen, a másik pedig haragszik magára, mert lusta.

A közelgő nyári szünidő kapcsán nem fest túl rózsás képet az, hogy csak a válaszadók 44%-a mondta azt, hogy bár szívesebben pihenne, erőt vesz magán és felkerekedik, hogy például sétáljon, túrázzon, ússzon, kerékpározzon vagy focizzon a gyerekével.

Aktívabbnak gondoljuk magunkat, mint a valóság, cserébe elvárásaink sincsenek

A szülők 41%-a bevallása szerint szinte egyáltalán nem sportol, és mindössze minden ötödik mozog az ajánlásoknak megfelelő gyakorisággal, azaz legalább heti három alkalommal. Ezzel szemben tízből négyen azt gondolják, hogy rendszeresen mozognak.

A szülők harmada várja el a gyerekétől, hogy sportoljon a szervezett kereteken túl. Többségük bevallása szerint jó példát is mutat és úgy várja el, de a szülők 8 százaléka maga nem mozog, de elvárásai vannak. A szülők 16%-a mozog, de nem várja el ugyanezt a gyerekétől. Minden tizedik nem mozog és nem is várja el. Sokan válaszolták azt, hogy nem foglalkoznak ezzel a kérdéssel és a gyerekükre bízzák, hogy mozog-e vagy sem.

Minden harmadik gyerek csak az iskolai testnevelés órákon mozog

A STADA Palánta Programjának keretében végzett felmérésének eredményei alapján a gyerekek 32%-a csak a kötelező iskolai sportfoglalkozásokon vesz részt, és azon kívül sem különóra keretében sem azon túl nem mozog. Ez ellentmond az ajánlásoknak, amelyek szerint a gyermekeknek – különösen iskolás korban – naponta legalább 60 perc közepes vagy intenzív fizikai aktivitás javasolt.

„A gyermekek mozgáskultúrája alapvetően otthon alapozódik meg. A szülők szerepe nemcsak abban áll, hogy beiratják és esetleg elfuvarozzák a gyerekeiket edzésre, hanem abban is, hogy példát mutatnak” – hangsúlyozta Ainsworth Andrea, a STADA Culture & People Managere.

A STADA Palánta Programjának célja, hogy a gyerekek minél több jó példával találkozzanak a mozgás és az egészséges táplálkozás terén, ezzel megalapozva a hosszú, egészséges életüket. Idén tavasszal a Csörögi Tanodába látogatott el a STADA csapata a Felelős Gasztrohős Alapítvány és a Civil Impact Kft. szakmai segítségével. Itt futballpálya épült, amit a tanulók már birtokba is vettek. A sportpálya kialakításán túl játékos előadást tartottak a szezonális zöldségek és gyümölcsök fontosságáról is.

*A kutatás 2025 júniusában készült 1041 fő megkérdezésével. Reprezentatív a magyarországi okostelefonnal rendelkezőkre kor, nem, iskolai végzettség és lakóhely szerint a 18 év alatti gyermeket vagy gyermekeket nevelők esetében. A kutatást a STADA megbízásából az Europion Kft. készítette.

A STADA Palánta Programról

A STADA Palánta Programja egy különleges, egészség- és környezettudatos szemléletformálást célzó projekt óvodások számára. Célja, hogy már koragyermekkorban megmutassa a legkisebbeknek, és rajtuk keresztül a családoknak, hogy már az apró lépések is sokat jelentenek a fenntarthatóság, környezettudatosság terén, és hogy melyek lehetnek ezek. További célja, hogy bevonja a munkavállalóit is a program megtervezésébe és kivitelezésébe, ezáltal elkötelezetté tegye őket a program és a vállalat tervei iránt. 
A STADA-ról
A STADA 130 éve szolgálja ki ügyfeleit a gyógyszergyártás területén és megbízható partnerként gondoskodik az emberek egészégéről. Termékeivel hozzájárul az egészséges élet megtartásához és visszaszerzéséhez. A 2018-ban alapított magyarországi leányvállalat, a STADA Hungary Kft. dinamikusan növekszik; nettó árbevétele 2021-ről 2022-re kb. 7,1 milliárd Ft-ról kb. 9,7 milliárd Ft-ra nőtt, 2024-ben 15,7 milliárd Ft volt. Főbb márkái Stadalax®, Nizoral®, Cetebe®, Mebucain®, Marslakócskák®.
Womagic

A womagic azoknak a 40 feletti nőknek szól, akik szeretik és élvezik az életet. Mi is ilyenek vagyunk. Egy közületek. Jó, hogy itt vagytok.