Minden, ami csípős jöhet?

A magyarok számára elképzelhetetlen a konyha csípős íz nélkül, ráadásul a kedveltsége is egyre növekszik. A lakosság szinte pontosan háromnegyede hetente legalább egyszer fogyaszt csípős élelmiszert.

Különösen feltűnő, hogy a fiatalabb korosztályban milyen nagy a vonzalom az ilyen ételek és ételízesítők iránt, ez a korcsoport abszolút nyitottnak és kísérletezőnek tekinthető ezen a téren – derül ki a Univer Product Zrt. nagymintás, közel 4000 ember megkérdezésével készült online kutatásából.

Egyre kedveltebb a csípős íz

A lakosság körében kifejezetten nőtt a csípős íz kedveltsége az utóbbi néhány évben. A válaszadók messze több, mint egyharmada (36,4%) úgy nyilatkozott, hogy a korábbiakhoz képest jóval gyakrabban fogyaszt csípős ételt – mutat rá az Univer Product Zrt. friss, augusztus végén és szeptember elején készült, 3872 ember megkérdezésével készült online felmérése. A kutatásnak egyik apropója, hogy a vállalat október 13-14-én rendezi meg Kecskeméten az első Erős Pista Fesztet, amely kapcsán kíváncsiak voltak, hogyan is viszonyulnak a magyarok a csípős ízekhez. A társaság emellett Szent-Györgyi Albert Nobel-díjas magyar orvos, a paprikából kinyert C-vitamin felfedezője születésének szeptember 16-i, 130 éves évfordulójára is szerette volna felhívni a figyelmet. A kedveltség növekedésének egyik magyarázata lehet az utóbbi néhány évben – különösen a pandémiát követően – tapasztalható tudatosabb, egészséget megőrző étkezés térnyerése. A kutatásban résztvevők körében ugyanis kimagasló az a vélemény (58,4%), hogy a csípős ételek fertőtlenítenek, méregtelenítenek. 

A válaszadók szinte pontosan háromnegyede (76%) hetente legalább egyszer eszik csípős ételt, de több mint egyharmaduk (37,1%) naponta, sőt, amikor csak teheti hódol ennek a szenvedélyének. A fogyasztási rendszerességet illetően abban talán nincs meglepetés, hogy a férfiak között nagyobb (54%) a naponta erős élelmiszereket választók aránya. Az viszont némi meglepetést okozhat, hogy a nők körében sem elhanyagolható ez a mutató, hiszen közel egyharmaduk (29%) szintén minden nap eszik csípős élelmiszert. Feltűnő viszont, hogy a fiatalabb generáció körében milyen kiemelkedően nagy az a réteg, amely, ha csak teheti, pikáns ízt kölcsönöz ételeinek. A 25 év alattiak esetében ez minden második emberről elmondható, ami mintegy 15 százalékkal magasabb, mint a teljes népesség esetében látott átlag. Ehhez ráadásul az is hozzátartozik, hogy a fiatalabb korosztály, azaz a 25 év alattiak esetében kimagasló a kísérletező kedv is ezen a téren. Ebbe a korcsoportba tartozók csaknem pontosan kétharmada (67,1%) ugyanis úgy nyilatkozott, ha csak teheti mindig kipróbál új csípős ételeket.   

„A kereslet növekedését az Univernél is érzékeljük. Az elmúlt években egyre népszerűbbek a csípős termékeink, s fokozatosan emelkedik a forgalmuk. Az elmúlt évben ráadásul újabb csípős kombinációkat is piacra dobtunk, mint az Erős Pistás Majonéz, Ketchup és Fokhagymakrém. Ez is hozzájárul ahhoz, hogy a vállalatcsoport tervezett idei forgalma is meghaladja majd a tavalyit” – Bazsó Rita, az Univer Product Zrt. marketing vezetője.

Az egészség megőrzésének gondolata is szerepet játszik

Annak okaként, hogy miért is választják az emberek ezeket, magyarázatot nem nagyon igénylő válasz került az élre: egyszerűen „szeretem ezeket az ízeket” – jelentette ki a válaszadók, több mint kétharmada (70%). Ebben a válaszkörben is megjelent az egészség. A második legnépszerűbb indok, mely szerint ezek izgalmas élelmiszerek (24,3%) után az került a képzeletbeli dobogó harmadik fokára, hogy a csípős termékek segítenek az egészség megőrzésében (20,3%).

Ennek fényében már nem is mondható meglepőnek, hogy 10-ből 9 ember tart otthon csípős ételízesítőt. Ezek közül a kutatásban résztvevők több, mint 40 százalékánál az Erős Pista lett a favorit, de a Piros Aranynak és magának a hegyes erős paprikának, valamint a chili paprikának is markáns, közel 20-20 százalék körüli rajongótábora van.

Azt lehet mondani, hogy a legtöbben szinte minden formában az étrendjükbe illesztik a csípős paprikát, s az azokból készült ételízesítőket. A lakosság csaknem fele főzéshez – akár konyhában, akár szabadtűzön -, utólagos ízesítéshez, de szendvicskészítéshez is használja ezeket. Általános kedveltségüket mutatja, hogy mindössze 4 százalék nyilatkozott úgy, hogy mereven elzárkózik, és soha nem készít ilyen fogásokat maga és vendégei számára. A férfiak körében egyébként ez az arány szinte elhanyagolhatónak (1,6%) mondható. 

Vesszük a csípős ételízesítőket, mint a cukrot

Ennek tükrében az sem mondható meglepetésnek, hogy minden második kutatásban résztvevő válaszadó azt mondta, hogy havonta akár többször is vásárol erős paprikát vagy csípős ételízesítőt, mert igen gyorsan fogy a háztartásában. A rajongást az erős élelmiszerek iránt talán az is jól jelzi, hogy a megkérdezettek ugyancsak közel fele még ajándéknak is vett már ilyen terméket. Sőt, ezt külföldi ismerőseink, rokonaink, partnereink felé is megtesszük, ilyen relációban is hasonló válaszarány született. 

Arra a kérdésre, hogy melyik konyha csípős ételeit részesítik előnyben elsöprő győzelmet (76,2%) arattak a hazai ízekre érkezett válaszok. Emellett az látható, hogy a mexikói és a kínai konyha erős ízeinek nagy a népszerűsége itthon. Érdekes eredmény, hogy a korosztályos megoszlást vizsgálva mindenhol kimagasló eredményt értek el a magyar ételek. Ezzel együtt a fiatalok jóval nyitottabbak a felfedezésre, hiszen a hazai ízek kedveltségének az aránya 64,3 százalékkal a 25 év alattiak között volt a legalacsonyabb, míg a külföldi erős különlegességek kedveltsége a legmagasabb 35,7százalékkal, a legmagasabb. 

Erő, forróság, dinamikusság és boldogság = csípős íz

A felmérés azt is vizsgálta, hogy a magyarok milyen érzelmeket, tulajdonságokat társítanak a csípős ízhez. Ezen a téren az erő és a forróság került ez élre, messze megelőzve a harmadik helyre befutó dinamikusságot. Az viszont figyelemre méltó, hogy nem sokkal maradt le a dobogóról a boldogság. Ez utóbbi is némi magyarázatot is nyújthat arra, hogy miért is nagy az ilyen termékek népszerűsége a magyarok körében. 

Az Univer Product Zrt. október 13-14-én rendezi meg az első Erős Pista Fesztet Kecskemét-Hetényegyházán és a vállalat hetényegyházi telephelyén. Az eseményre regisztrálók gyárlátogatáson, valamint számos izgalmas programon vehetnek majd részt. A két napos rendezvény zárásaként Kecskemét főterén szombaton este Kowalsky Meg a Vega koncertet tartanak, mely bárki által ingyenesen megtekinthető.

Womagic

A womagic azoknak a 40 feletti nőknek szól, akik szeretik és élvezik az életet. Mi is ilyenek vagyunk. Egy közületek. Jó, hogy itt vagytok.