Tényleg annyit érsz, amennyi a pénztárcádban van?

Anyagi helyzetünk befolyásolja az önértékelésünket. Ezen nincs mit szépíteni. Felmérések szerint a munkavállalók több mint 50 százaléka úgy gondolja, ha lenne sok jó példa, akkor egyszerűbb lenne pénzt keresnie. Minden tizedik megkérdezett pedig maximálisan egyetért azzal, hogy az önértékelése összefüggésben van a pénztárcájával.

Bár a nyugat-európai országokhoz hasonlóan hazánkban is egyre többen eszmélnek rá, hogy nem a vagyon határozza meg egy ember értékét, a versenyszellem még mindig benne van a fejekben, és sok munkavállalót céltalanul csak az visz előre, hogy több pénze legyen másoknál. Egy friss online kutatásból többek közt az is kiderült, hogy egy egytől tízig terjedő skálán, saját bevallása szerint, minden tizedik válaszadónak teljes mértékben összefüggésben van az önértékelése a bankszámlájával.

Figyelemre méltó, hogy nagyjából a megkérdezettek fele érzi inkább úgy, hogy annyit ér, amennyi a pénztárcájában van. Kasza Tamás értékesítési szakértő a megdöbbentő eredményeket úgy értékelte: az csak egy dolog, hogy kinek mekkora vagyona van, az viszont sokkal többet nyom a latban, hogy ettől hogyan érzi magát. „Minden második magyar családban jellemző, hogy ha valakinek nincs elég pénze, akkor nullának számít. Ezzel sokszor a nők bántják a férjeiket, valamint a szülők a gyermekeiket.” – emelte ki. A kérdőív arra is választ adott, hogy a pénzügyi sikereiket leginkább a szűk családdal osztják meg a magyarok.

A siker titkát eltanulni

A kutatás szerint az rendkívül emberfüggő, hogy ki mennyire mutogatja az otthonát, az új autóját. A közösségi médiában a személyes tartalmak posztolása leginkább azon múlik, hogy milyen pozíciót töltünk be a munkahelyünkön. Ha valaki felsővezető, nem feltétlenül szeretné hergelni a beosztottjait, holott a másik oldalon komoly igény mutatkozik arra, hogy a sikert eltanuljuk másoktól. A válaszadók több mint fele ugyanis úgy gondolja, ha lenne sok jó példa, akkor egyszerűbb lenne pénzt keresnie. A szakértő úgy véli: „Az emberek keresik a motivációt, és alapvetően nem éreznék rosszul magukat attól, ha más sikereinek a kulisszatitkaiba tanulás céljából bepillanthatnának. Rengetegen vágynak kifejezetten arra, hogy fejlődjenek és valahogy kitörjenek a mókuskerékből, amihez viszont tényleg jó mintákra lenne szükség. Magyarországon jelenleg ez még csak gyerekcipőben jár, csak kevés igazán sikeres vállalkozó osztja meg a tapasztalatait a kezdőkkel.”