Tudatos étkezés télen is

A mindennapos rohanás közepette sokszor csak délután vesszük észre, hogy kimaradt az ebéd. Vagy éppen megint nem túl egészséges nassolnivalókkal próbáltunk feltöltődni. Egy kis tervezéssel azonban nem csak kiegyensúlyozottabban étkezhetünk, de a pénztárcánknak és a környezetnek is jót tehetünk. Mutatunk pár tippet, amelyek segítségével időt spórolhatunk, változatosan és fenntarthatóan táplálkozhatunk az év utolsó hónapjaiban is. 

Mi van otthon? 

Vásárlás előtt az első és legfontosabb lépés, hogy átnézzük, milyen ételek vannak az otthonunkban. Ezzel elkerülhetjük, hogy véletlen túlzott mennyiséget halmozunk fel egy-egy termékből, amiket utána nem tudunk felhasználni és a szemétben kötnek ki. Emellett nézzük át a meglévő élelmiszerek állapotát és lejárati dátumát: ha azt látjuk valamelyik alapanyagnál, hogy sokáig nem tudjuk már tárolni, vegyük előre a heti menü tervezésekor. 

Tervezzünk előre!

A bevásárlást megelőzően írjuk össze, hogy milyen ételeket szeretnénk a következő napokban, hetekben elfogyasztani, mit akarunk főzni. Ezzel egyrészt elkerülhetjük az impulzusvásárlást, másrészt a későbbiekben a kimaradt alapanyagokért nem kell újabb köröket futni. Állítsunk össze menüt, mely folyanat során azokat a fogásokat vegyük előre, amelyek gyorsabban megromló alapanyagokból készülnek, például friss zöldségekből, tejtermékekből. Tovább eltarthatóak például a hüvelyesek, száraz alapanyagok, tészták, margarinok – az ezekből készült ételeket akár a hónap második felére is időzíthetjük. 

Fotó: Matheus Cenali / pexels.com

Éljenek a szezonális alapanyagok!

A pénztárcánknak és a környezetünknek is jót teszünk, ha szezonális alapanyagokból vásárolunk be a családnak. Ezekből is izgalmas ételek kerülhetnek az asztalra. Novemberben például a sütőtök, répa- és gombafélék, gyümölcsök közül pedig az alma, körte és a naspolya is megterem, így ezeket biztosan frissen és költséghatékonyan tudjuk beszerezni. A Rama szakértői tippjei felhívják a figyelmet arra, hogy a klasszikus főzelékeken túl rendkívül változatosan variálhatjuk ezeket a zöldségeket, gyümölcsöket: szezonális alapanyagokból készíthetünk például almás-zelleres vöröslencsét, töltött karalábét vagy akár vöröslencsés szendvicskrémet is.

Maradékok máshogy

Időhatékony és egyben környezetkímélő megoldás, ha az ebédből, vacsorából megmaradt alapanyagokat másik fogásokban is felhasználjuk. Például a vasárnapi ebédhez készült főtt zöldségekből margarinnal összekeverve ízletes zöldségkrém készülhet, a fel nem használt főtt burgonyából pedig remek krumplis pogácsát vagy muffint süthetünk. A különféle ízesítésű sós sütemények változatosan és viszonylag gyorsan elkészíthetőek és tartósak is, ráadásul az elkészítésébe a gyerekek is bevonhatók, sőt, a nagyobbakra már önállóan is rábízhatóak az egyszerűbb receptek. 

Fotó: Sarah Chai / pexels.com

Jégre vele!

Legyen szó megmaradt alapanyagokról vagy nagyobb adag ételekről, a fagyasztó – amennyiben van még hely benne – remek megoldás a későbbi tartósításra, vagy a főzés meggyorsítására. Ha párolva tesszük el a zöldségeket, később megkönnyíthetjük a saját dolgunkat: például a szintén novemberben szezonális kelkáposztából elkészíthetünk nagyobb adagot, és az éppen fel nem használt részeit lefagyaszthatjuk. Így legközelebb már csak elő kell venni a fagyasztóból és percek alatt összeállítható a káposztás fogás. A kevert vagy kész süteményeket, tésztákat szintén egyszerűen lefagyaszthatjuk, hasonlóan a krémlevesekhez, töltött káposztához, paprikához. Viszont friss salátákat, nyers vagy főtt burgonyát tartalmazó ételeket, kész rántott ételeket soha ne fagyasszunk le, mert ezek a felolvasztást követően már nem lesznek élvezhetőek.